Sacrum In Musica 2014 | Sacrum In Musica
(033) 82 816 40
33 82 816 40
Subskrybuj Subskrybuj
  • Powiększ
  • Pomniejsz
  • Zwykły

Current Size: 100%

Sacrum In Musica 2014

Komunikat o błędzie

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls w menu_set_active_trail() (linia 2405 z /home/bckbielsko/ftp/sacruminmusica.pl/includes/menu.inc).

Wykonaniem oratorium Świętokrzyska Golgota rozpoczął się festiwal Sacrum in Musica. Tegoroczne spotkanie z muzyką sakralną było poświęcone Janowi Pawłowi II.

 

To już XV, jubileuszowa edycja bielskiego festiwalu. W tym roku artyści szczególnie mocno przypominali postać Jana Pawła II. Festiwal odbywał się na kilka dni przed jego kanonizacją.

25 KWIETNIA, G. 18.00 KOŚCIÓŁ ŚW. ANDRZEJA BOBOLI KONCERT MUZYKI GOSPEL DEBORAH WOODSON I GOSPEL SOULMATES (NIEMCY)

Deborah Woodson to amerykanka mieszkająca w Niemczech. Do Bielska-Białej przyjechała wraz z chórem Gospel Soulmates. Córka pastora baptystów zaproponowała niesamowity żywiołowy show, w który błyskawicznie wciągnęła widzów - przez cały koncert śpiewających i klaszczących. Entuzjazm wzbudziła muzyczna perełka - trębacz grający i śpiewający w stylu Louisa Armstronga. Oprócz gospelowej klasyki publiczność usłyszała m.in. piosenkę Michaela Jacksona, a nawet aktualny przebój Pharrella Williamsa Happy. Nic dziwnego, że koncert za sprawą bisów przedłużył się o dobre kilkadziesiąt minut. 

 

24 KWIETNIA, G. 18.00 KOŚCIÓŁ EWANGELICKO-AUGSBURSKI - PLAC LUTRA. ANCHISKHATI CHÓR MĘSKI Z GRUZJI

Trzeciego dnia festiwalu bielska publiczność miała okazje zapoznać się z gruzińską muzyką wielogłosową. To już kolejny chór prezentujący muzykę starocerkiewną, który mogliśmy podziwiać w czasie festiwalu (wcześniej gościły u nas m.in. chóry z Rosji i Bułgarii). Tradycyjne gruzińskie śpiewy polifoniczne ewoluowały w kierunku trójgłosowego chorału. Chór z Gruzji jest jednym z tych, które po latach starają się odrodzić zarówno tradycyjną muzykę, jak i tradycyjny zapis nutowy. Kilkunastu mężczyzn w tradycyjnych gruzińskich strojach to chór z najstarszej gruzińskiej cerkwi Anchiskhati w Tbilisi. Gruzini przez ponad godzinę prezentowali piękno swojej muzyki, znakomicie rozbrzmiewającej wśród wysokich sklepień kościoła ewangelicko-augsburskiego przy placu Lutra. Chór śpiewał spokojne, medytacyjne pieśni, a publiczność wypełniająca szczelnie kościół "zatapiała się" w pięknie płynących melodiach. 
 

 

23 KWIETNIA, G. 18.00 DOM MUZYKI. GÓRALE BŁOGOSŁAWIONEMU JANOWI PAWŁOWI II - KONCERT ZESPOŁU TURNIOKI

Ulubiona, góralska muzyka papieża z Polski, wypełniła koncert pt. Turnioki dla Jana Pawła II, który odbył się w Domu Muzyki w ramach festiwalu Sacrum in Musica. Tym razem liryczne skrzypki i flet rywalizowały z ostrymi dźwiękami gitary. Turnioki to bardzo żywiołowy, folkowy zespół łączący tradycyjne dźwięki z nowoczesnymi stylami i aranżacjami. Na bielski koncert muzycy przygotowali zestaw utworów o górach, Bogu, tęsknocie, a nawet złubcokach czyli skrzypkach. Rozpoczęli od Kołysanki, zasadniczą część koncertu zakończyli "papieską" Barką, świetnie nawiązując kontakt z widownią, która tego wieczoru wypełniła Dom Muzyki. Koncert zakończył się po drugim bisie, odśpiewanym wraz ze stojącą publicznością. Była to Barka, zagrana już po raz drugi, w fantastyczny sposób wieńcząca ten koncert.
 

22 KWIETNIA - KONCERT INAUGURACYJNY ŚWIĘTOKRZYSKA GOLGOTA

Festiwal otworzył jego patron biskup Roman Pindel, który w słowie na rozpoczęcie mówił o tym, że świat w którym żyjemy potrzebuje piękna, które może dać właśnie sztuka, która ma stać sie pomostem ku wartościom nieprzemijającym.

Po chwili zabrzmiały monumentalne dźwięki muzyki Piotra Rubika. Świętokrzyska Golgota to oratorium do słów poety Zbigniewa Książka, oparte na cytatach z Biblii, wzbogacone świętokrzyskimi wątkami. Wśród wykonawców znaleźli się Bielska Orkiestra Festiwalowa, kielecki chór Fermata oraz znani miłośnikom twórczości Piotra Rubika: Maciej Miecznikowski, Olga Szomańska, Joanna Słowińska, Michał Kaczmarek. Muzyka zmieniała natężenie od lirycznych dźwięków do potężnej rytmicznej maszyny wspartej przez chór. Na tej podstawie trudne, poważne teksty śpiewali soliści. Całość okazała się na tyle przejmująca i przebojowa, że publiczność "wyklaskała" trzy bisy, a potem domagała się jeszcze... Koncert zakończył sie po prawie dwóch godzinach.
 

Otwarcie festiwalu

Fragment koncertu inauguracyjnego